Friday, March 25, 2016

Oh Bulan.




Assalamualaikum



Still dalam healing process.
Asal payah sangat nak rawat hati yang luka ea?
Makin hari berlalu, makin luka tu membesar. Ingatkan masa dapat sembuhkan luka, ye lah...walau dijahit, terasa benang jahitan tu tak berfungsi. Bahkan makin buat luka hati tu terbuka luas.
Bila terkena 'angin kenangan', dapat rasa darah mengalir keluar. Deras....




Malam ni, seperti malam sebelum...
Mendongak ke langit, mencari bulan. Sebab nak luah semua dekat bulan.
Walau bulan tak dapat balas segala yang diluahkan, tapi...puas. At least, selain Dia, aku punya bulan untuk aku cerita segala yang terbuku di hati.


Oh Bulan.
Malam ni, bulan cantik sangat. Tak nampak ada bintang yang menemani. Cuma bulan, sendirian. Cahaya bulan malam ni terang sangat. Bulat. Cahayanya jelas menerangi kamarku. Bulan dikelilingi awan. Sekejap-sekejap, awan tutup cahaya bulan. Dan kemudian, awan berlalu pergi... dan bulan masih utuh dengan cahayanya.





Awak,
Awak nampak tak bulan yang saya nampak malam ni? 
Kita jauh, tapi tetap di bawah langit yang sama. Bulan yang sama. 
Saya tenung bulan... 
Bila saya tenung bulan, semua kenangan saya bersama dengan awak suatu ketika dulu jelas terbayang. Saya pejam mata...air mata mengalir lagi. 
Lalu saya pandang lagi. Banyak persoalan yang saya ajukan dekat bulan. Bulan tak kata apa pun. Bulan cuma lempiaskan cahayanya untuk saya. 
Saya terus tenung bulan... saya cuma mampu tenung tanpa berkata apa-apa lagi. 
Banyaknya kenangan yang muncul lagi. 
Saya sedar, dah lama juga saya hidup dalam kenangan. Sakit bila hadap realiti yang tidak seindah mimpi. Jadi, saya cuma mampu hidupkan kenangan tu, agar tidak terasa sakit dengan realiti yang dihadapi. 
Awak,
Ingatkah lagi awak dengan saya, semua kenangan kita, semua janji kita. Ingatkah lagi?
Ingat kita pernah tengok cantiknya bulan sesama. Kita pernah tengok bintang sesama. 
Bila malam menjelma, saya paling takut nak pejam mata. Bila pejam, saya nampak awak. Bila nampak awak, rasa bersalah saya memenuhi segenap rasa. Rasa penyesalan saya menggunung tinggi. Air mata tak henti mengalir. 
Saya masih hidup dalam kenangan kita, tak macam awak. Kenangan kita bagi awak dah terkubur. Kuatnya ombak yang menghempap istana impian yang kita buat kat pantai. Sekelip mata je. Saya tak kuat. 




Bulan, damaikanlah hatiku.
Sampaikan rasaku.
Jangan biar awan hitam terus menutupi cahaya indahmu. Begitulah juga untuk hatiku, jangan biarkan hati ini terus berdarah. Sembuhkanlah.
Redhakanlah semuanya, walau sakit yang perlu tempuh.










by,
Hati.




1 comment:

  1. Hai kupu2. Smoga awak baik2 aje ye. Akak pon pernah merasa kecewa. Healing proses agak ambik masa gak la. Teringat2 kan. Tapi itulah, akak akan sibuk kan diri akk, fmly n kawan2.

    Smoga terus kuat, kuat kuat dan kuat. MOve on, dear.

    ReplyDelete